Archaggelos
Kategorie:
Meglenorumuni, miejscowość istniejąca, Wołosi, współczesna Grecja, XII wiek, XIX wiek, XV wiek, XVII wiek, XVIII wiek, XX wiek
Nazewnictwo
gr. Αρχάγγελος do 1925 r. Ossiani (gr. Όσσιανη); arum. Ossiani
Ludność — skład etniczny
Ludność częściowo wołoska.
Język
Część osób zna język etniczny.
Lokacja (data lokacji i prawo, na którym miejscowość została założona)
Źródła do dziejów miejscowości
A.I. Κουκούδης, Οι Ολύμπιοι Βλάχοι
και τα Βλαχομογλενά, Θεσσαλονίκη 2001, s. 248-261, 286-288.
Historia miejscowości
Według
miejscowych tradycji wieś została stworzona na podstawie łacińskojęzycznej
ludności, pochodzącej z siedmiu okolicznych mniejszych osad – Ilesnitsa, Vinou
(Ampelia), Mousa, Spiti tou Petka, Risaf, Vasa, Ossiani. O jej centralnym
znaczeniu świadczyła cerkiew, gdzie raz w roku odbywano święto religijne
dedykowane św. Atanazemu. Z czasem wokół świątyni ukształtowała się większa
osada, która przyciągała okoliczną ludność. Cerkiew obecnie nie istnieje. Podlegała
ona klasztorowi Wielka Ławra.
Po
raz pierwszy miejscowość pojawia się w dokumentacji bizantyńskiej w 1086 r.,
gdy cesarz Aleksy I Komnen przekazał ją wraz z dwunastoma poddanymi do
dyspozycji kapitana Leonta Kefalasa jako
nagrodę za zwycięstwo, które odniósł w bitwie z Edmundem normandzkim. W 1094 r.
odnotowano obecność w okolicy, na ziemiach należących do klasztoru Wielka
Ławra, Wołochów-pasterzy, wędrujących z „Bułgarami”, którzy korzystali z
pastwisk klasztornych, nie płacąc za ich użytkowanie. Z 1181 r. pochodzi
informacja o przekazaniu klasztorowi Wielka Ławra wsi wraz z okolicznymi
pastwiskami przez Nikoforosa Kefalasa, syna Leontasa Kefalasa. Z kolei w 1181 r.
skarbnik cesarski Andronikos Vatatzis, na żądanie cesarza Aleksego II, przekazał
do dyspozycji klasztoru dwudziestu poddanych z Ossiani. Następnie Manuel Komnen
poddał pod władzę mnichów trzydzieści osób. Przypuszcza się, że w tym okresie
osada mogła liczyć ponad sześćdziesięciu mieszkańców. Pod koniec XII w. niektórzy
z nich korzystali ze zwolnień podatkowych (pronoia). Dotyczyło to m.in.
sześciu Kumanów, mieszkających na terenie osady, służących w armii cesarskiej.
Sytuacja ta powodowała kontrowersje, jako że klasztor, do którego należała wieś
utrzymywał, że ludność ta powinna bezpośrednio podlegać jego zwierzchnictwu, a
nie cesarzowi.
W
1182 lub w 1183 r. z inicjatywy Wielkiej Ławry w osadzie został założony
klasztor św. Jana. Na mocy zarządzenia wydanego przez cesarza Andronikosa I
Komnena w 1184 r., Wołosi z osady zostali powiązani z ziemią należącą do
klasztoru. Zarządzenie to nie obejmowało ludności wołoskiej spoza wsi. Uważa
się, że w tym okresie rejon ten był zamieszkany przez zróżnicowaną językowo
ludność. Wołosi mieli stanowić jej ważny element, mieszając się z tureckimi
Pieczyngami i Kumanami oraz wpływając na kształtowanie się nowej
łacińskojęzycznej społeczności. Życie tej ludności było powiązane z
działalnością biskupstwa Mogleny, które do początku XVIII w. znajdowało się w osadzie
Notia. Na przełomie XVII i XVIII w. w pobliżu wsi powstał kolejny klasztor, św.
Ilariona, na stoku góry Vorra, nieopodal osady Promohoi (dawniej Mpahovo).
Obiekt ten był wielokrotnie niszczony w XVIII w. zarówno przez Turków, jak i miejscowych
muzułmanów wołoskiego pochodzenia – neofitów.
Na przełomie XIX i XX
wieku wieś stała się terenem rywalizacji grecko-bułgarsko-rumuńskiej. W 1907 r.
odnotowano przypadki finansowania przez władze rumuńskie 25 osób gotowych
wspierać rumuńskie interesy we wsi. Ogółem, zdaniem greckiego konsulatu z
Salonik, w działalność przeciwko Grecji zaangażowane były wówczas 22 rodziny ze
wsi. W szkole rumuńskiej uczyło się wówczas 40 uczniów. W 1909 r. wywołany
został pożar w wiejskiej cerkwi, co miało zastraszyć miejscowych grekomanów,
ogień zagroził także szkole greckiej, położonej w pobliżu. Rok później szkoła
została przejęta przez rzeczników Rumunii, a w cerkwi wprowadzono liturgię po rumuńsku.
Pojawiły się informacje o przypadkach eksmitowania progrecko nastawionych
dzierżawców z mieszkań i działek należących do mieszkańców sprzyjających
Rumunii. Według włądz greckich w 1913 r. we wsi było 30 rodzin sprzyjających
Rumunii, spośród 250 zamieszkujących osadę. Działały dwie szkoły, grecka i
rumuńska, dwie cerkwie, duża - grecka i nowo wzniesiona – rumuńska. W 1914 r. uruchomiono
urząd pocztowy z telegrafem i posterunek policji. W tym okresie w klasztorze
przebywało około 20 mnichów a we wsi znajdowała się siedziba rumuńskiego
inspektora szkolnego, odpowiedzialnego za edukację w języku rumuńskim na
terenie Mogleny. Na początku lat 20 XX wieku (1921) inspektor był inicjatorem
powstania organizacji społecznej, mającej reprezentować społeczność nastawioną
prorumuńsko, mieszkającą we wsi. Działania te korespondowały z nasileniem
propagandy rumuńskiej i walkami pomiędzy jednostkami greckiego wojska a probułgarskimi
komitami. Na czele czet stali Avram Tzekas i Konstantinos Dimitroff, obaj
pochodzili z Arhangelos. Działali w rejonie Giannitsy i Serres. W grudniu 1922 r.
przy wsparciu władz we wsi stworzono oddział grupujący miejscowych, mający
walczyć z komitami. W 1925 r. podjęto przygotowania do emigracji prorumuńsko
nastawionej ludności. Dużą rolę odegrał naczelnik szkolny Petros Kounias, który
namawiał do wyjazdu. Z pewnością decyzje o opuszczeniu były dyktowane pojawiającymi
się wówczas aktami agresji wobec przedstawicieli społeczności prorumuńskiej.
Dochodziło do pobić, rewizji w domach, nakładania kar za śpiewanie rumuńskich
pieśni czy przechowywanie portretów króla rumuńskiego W latach 1925-1926 ze wsi wyjechało do
południowej Dobrudży 85 rodzin, w 1927 roku 160 rodzin z Arhangelo i Megala
Livadia. Podczas okupacji niemieckiej (1941-1944) uruchomiono szkołę rumuńska ją
dla około stu uczniów. Została ona spalona na początku 1944 roku przez wojsko
bułgarskie. W wyniku działań wojennych wieś się wyludniła.
Dziedzictwo kulturowe (materialne i niematerialne)
klasztor o wartości zabytku.
Organizacje, instytucje, związki wyznaniowe
Dokumentacja fotograficzna i filmowa